هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

Mac Address چیست؟

 مقدمه 

هر کامپیوتر موجود در شبکه به منظور ایجاد ارتباط با سایر کامپیوتر ها ، می بایست شناسائئ ودارای یک آدرس منحصر بفرد باشد.قطعاً تاکنون به آدرس های IP ویا MAC ( اقتباس شده از کلمات Media Access Contorol ) برخورد داشته اید وشاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که اولا ضرورت وجود دو نوع آدرس چیست وثانیا جایگاه استفاده از آنان چیست؟ MAC Address، یک آدرس فیزیکی است در حالی که آدرس های IP به منزله آدرس های منطقی می باشند.آدرس های منطقی شما را ملزم می نماید که به منظور پیکربندی کامپیوتر وکارت شبکه ، درایو ها و یا پروتکل ها ی خاصی را در حافظه مستقر نمایید مثلاً استفاده از آدرس های (IP ). این وضعیت در رابطه با MAC Address صدق نخواهد کرد واینگونه آدرس ها نیازمند درایوهای خاصی نخواهند بود، چرا که آدرس های فوق درون تراشه کارت شبکه قرار می گیرند.

ادامه مطلب ...

بلوتوث تکنولوژی امروز

 مقدمه 

با پیشرفت تکنولوژی، ارتباطات بی سیم بالاخره جایگزین روش های ارتباطی سابق شد. بلوتوث هم یکی از همین روش های ارتباطی است که به طور خودکار عمل می کند و در چند سال اخیر استفاده از آن گسترش یافته است.

بزرگ ترین نکته مثبت بلوتوث این است که می تواند ارتباطی بی سیم، ارزان و خودکار بین دستگاه های الکترونیکی برقرار کند. البته روش های دیگری هم برای برقراری ارتباط بدون سیم وجود دارند، مانند WI-FI یا ارتباط (IR) INFRARED (اشعه مادون قرمز).
اشعه مادون قرمز، امواج نوری با فرکانس پایین است که توسط چشم انسان قابل تشخیص نیستند. معمولاً در کنترل از راه دور تلویزیون ها و دستگاه های الکترونیکی از IR استفاده می شود، اما با وجود قابلیت اطمینان و مقرون به صرفه بودن استفاده از آن در دستگاه های مختلف، استفاده از این تکنولوژی خالی از اشکال هم نیست.
اول اینکه دو دستگاهی که می خواهند با استفاده از INFRARED با هم ارتباط برقرار کنند باید حتماً در خط دید مستقیم یکدیگر قرار داشته باشند. به عنوان مثل شما باید حتماً کنترل را به سمت تلویزیون یا دستگاه پخش DVD تان بگیرید تا عمل کند.
دومین مشکل این است که INFRARED همیشه یک ارتباط یک به یک برقرار می کند. یعنی شما می توانید داده ها را بین کامپیوتر LAPTOP و رومیزی تان منتقل کنید، اما امکان برقراری ارتباط همزمان با یک دستگاه دیگر مانند پرینتر یا PDA تان وجود ندارد.



ادامه مطلب ...

فراخوان مقاله یازدهمین همایش سراسری دانشجویی دانشگاه الزهراء

انجمن علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهراء برگزار می کند  

همایش:

نمایه سازی و چکیده نویسی: کاربردها، پیشرفت ها، تنگناها، راهکارها

محورهای همایش:

نمایه سازی: منابع چاپی/الکترونیکی

اصطلاح نامه ها و هستی شناسی

نمایه سازی ماشینی

چکیده نویسی: منابع چاپی/ الکترونیکی

چکیده نویسی خودکار

نمایه سازها، چکیده نویس ها، کاربرها

مهلت ارسال چکیده مقالات:10/11/88

اعلام داوری مقالات : 15/12/88

مهلت ارسال متن کامل مقالات:10/1/89

اعلام داوری مقاله ها:25/1/89

آدرس: تهران، میدان ونک، ده ونک، دانشگاه الزهرا(س)

تلفن: 09360174402

زمان برگزاری همایش: اردیبهشت۸۹

از علاقه مندان دعوت میشود مقالات خود را به آدرسSem11.alzahra@gmail.com  ارسال نمایند.

پوٍستر فراخوان مقاله

نرم افزار ILImageDocView

 
جهت استفاده از متن کامل چکیده پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی تحت پویشگر‌ نمامتن، نیاز به نصب نرم افزار ILASoftware Online Image Document Viewer دارید. نسخه 4 و نهایی این نرم افزار را دریافت نمایید.دریافت نرم افزار

جهت استفاده از این پایگاه، به نکات زیر توجه فرمایید:
1. از مرورگر اینترنت اکسپلورر (IE) جهت باز کردن آدرس پایگاه استفاده کنید.
2. با کلیک بر روی عناوین جهت رویت متن کامل، پیغامی مبنی بر لزوم نصب نرم افزار ILASoftware Online Image Document Viewer ظاهر می‌شود.
3. پس از نصب نرم افزار، صفحه حاوی پیغام را Refresh کنید.
4. نوار زرد رنگی در بالای صفحه مرورگر ظاهر می‌شود. برروی آن راست کلیک و گزینه Run Add-on on All Websites را انتخاب کنید.

کتاب الکترونیکی رایگان شرکت Brones & Noble

 
 قابل توجه علاقه مندان به دانلود کتب الکترونیکی رایگان 
انتشارات Barnes & Noble صدها هزار کتاب الکترونیکی خود را در حوزه های گوناگون به صورت رایگان در اینترنت قرار داد.
ادامه مطلب ...

تلفن عمومی که تبدیل به کتابخانه عمومی شد

یک باجه‌ تلفن‌عمومی قدیمی در انگلستان به کوچکترین کتابخانه کشور تبدیل شده‌است که ظرفیت 100 کتاب را داراست.



به گزارش سرویس بین‌الملل «فردا» و به نقل از شبکه "بی‌بی‌سی"، ساکنین یک روستای کوچک در "وست‌بری ساب مندیپ" در سامرست انگلستان می‌توانند از کتابخانه شبانه روزی کوچک روستا کتاب، DVD یا CD تهیه کنند.
کاربران به راحتی می‌توانند کتاب‌های خود را در این جایگاه‌ها به امانت بگذارند یا آنها را با کتاب دیگری مبادله کنند.
"باب دالبی" بخش‌دار سامرست می‌گوید: "کتاب‌ها دائماً به صورت مداوم در حال تعویض هستند و این مساله در حال جا افتادن است."
وی افزود: "این کتابخانه همواره لبریز از کتاب است. همه در استفاده از آن آزاد هستند و هنگامی که کتاب امانت‌داده شده را بازگرداندند یک کتاب دیگر به امانت بگیرند."
"این ایده می‌تواند به عنوان خدمات اجتماعی به صورت دائم بخشی از مبلمان شهری شود."
هنگامی که این روستا به صورت متناوب باجه‌های تلفن و کتابخانه سیار خود را از دست داد، ایده اولیه این طرح شکل گرفت.
بخشداری بر اساس یک طرح ملی باجه‌های تلفن را به مبلغ 1 پوند از شرکت مخابرات خریداری کرد.
مخابرات هم 770 باجه را تغییر کاربری داد و 350 باجه نیز به بخشداری تحویل داد.
باجه‌های تلفن تغییر کاربری‌های زیادی را در انگلیس تجربه کرده‌اند از جمله به هنر ساختاری،‌ دوش و توالت عمومی تبدیل شده‌اند.

دانلود رایگان کتاب در هفته کتاب

شبکه رادیویی «ایران صدا» همزمان با هفدمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، یک هزار و 350 عنوان کتاب گویا را با قابلیت دانلود رایگان بر روی سایت به نمایش می‌گذارد.
مدیر ارتباطات شبکه رادیویی ایران صدا با اعلام این خبر به ایبنا، گفت: این اقدام با هدف توسعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی و به مناسبت هفته کتاب انجام می‌شود.
عماد پیران عقل ادامه داد: این کتاب ها با گستردگی در حوزه ها و موضوعات مختلفی مانند کودک و نوجوان، رمان بزرگسال، ادبیات، فقه و دین هستند.
وی با اشاره به فعالیت دو ساله این مرکز در حوزه کتاب های گویا اظهار داشت: کتاب‌های گویا، قطعاتی شنیداری هستند که امکان مطالعه یک کتاب را در هر زمان و مکانی برای افراد مهیا می‌کنند.
کتاب‌هایی چون روز بر می‌آید، افسانه رفیق خوب و رفیق بد، کودک حلوافروش، کبوتران و عقاب، شیر و مرد روستایی، خاک سحرآمیز، تبعیدی سال 3000، مسافر و پرنده، شیطان در تابستان، اطلسی‌های لگدمال شده، سومین فنجان قهوه، بانوی خیال، بازگشت عقاب‌ها، مسافر کربلا، پای تخته سیاه و میمون دم‌دراز عناوین برخی از این کتاب‌های گویا هستند.
به گفته پیران عقل، علاقه‌مندان به کتاب‌های شنیداری می‌توانند برای دانلود رایگان کتاب از 23 تا 29 آبان ماه به نشانی اینترنتی www.iranseda.ir مراجعه کنند.