هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

هفته کتاب و کتابداری

 تبریک1000000000000000000000000000000000000000000000000000000

هفته کتاب و کتابداری بر تمامی کتابداران پشت پرده تحقیق و مظلوم ایران مبارک باد 

علی اکبر سرپرست

دانشگاه مجازی

دانشگاه در تلفن همراه

29 آبان 1387 - موبنا- دانشگاه "Cyber" ژاپن با یک ابتکارجدید کلاس های درس خود را بدون حضور دانشجویان ، از طریق تلفن همراه برگزاری می کند
"Cyber" تنها دانشگاه ژاپن است که هم اکنون تمام کلاس های آن اینترنتی برگزار می شود.
برخلاف رایانه که مطالب درسی به صورت پیام های متنی و تصاویر ویدیویی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد، تلفن همراه تصاویر درسی را تنها به صورت برنامه " Power Point" نمایش می دهد.
با توجه به اینکه خلاصه مطالب درسی به صورت رایگان به تلفن های همراه دانشجویان ارسال می شود، این روش در بین دانشجویان طرفداران زیادی پیدا کرده است.
اگرچه در حال حاضر این سرویس تلفن همراه تنها برای یک رشته درسی ارایه شده است، پیش بینی می شود که در آینده ای نزدیک گسترش این سرویس را در رشته های دیگر شاهد باشیم.
این پایگاه اینترنتی اطلاعات بیشتری در این زمینه ارایه نداد. 
 

امنیت اطلاعات(ویروسها)

حمله ویروس‌ها به اوج می‌رسد

29 آبان 1387 - ایسنا- محققان امنیتی با اعتقاد بر این که ممکن است دوشنبه‌ی آینده بدترین روز سال برای حملات رایانه‌یی باشد برای احتیاط بیش‌تر به کاربران رایانه هشدار دادند.
محققان امنیتی در شرکت PC Tools پس از تحلیل اطلاعات در مورد ویروس‌ها و ورم‌های رایانه‌یی که از بیش از 500 هزار رایانه در سراسر جهان جمع‌آوری شده‌اند 24 ماه نوامبر - 4 آذرماه - را زمان احتمالی اوج حملات رایانه‌یی اعلام کردند.
اطلاعات سال 2007 که نشان می‌دهد فعالیت ویروس‌ها، ورم‌ها و حملات اینترنتی دیگر سه روز قبل از روز شکرگزاری آمریکا به اوج خود می‌رسد محققان را به این نتیجه رسانده که این روز شاهد شدیدترین حملات رایانه‌یی سال باشد.
طبق اعلام این شرکت امنیتی، افزایش فعالیت ویروس‌ها ممکن است نتیجه‌ی خرید اینترنتی پیش از کریسمس باشد که طی آن میلیون‌ها کاربر به‌منظور خرید هدایا برای دوستان و خانواده به اینترنت مراجعه می‌کنند.
با مطرح شدن احتمال دسترسی به اطلاعات مالی برای مجرمان، خریداران آنلاین به هدف جالب توجهی برای نویسندگان بدافزارها تبدیل می‌شوند.
در حالی که کارشناسان امنیتی افزایش معمول بدافزارها در ماه‌های نوامبر و دسامبر که ماه‌های خرید پیش از سال نو هستند را پیش‌بینی کرده‌اند نسبت به منبع دیگری از حملات اینترنتی هشدار داده‌اند.


گویا هرزنامه‌نویسان و مجرمان از معروفیت باراک اوباما، رییس جمهور منتخب آمریکا، به عنوان راهی به‌منظور فریفتن کاربران به دانلود بدافزارها بهره‌برداری می‌کنند و سیل ایمیل‌هایی که وانمود می‌کنند لینکی به ویدیوی سخنرانی اوباما دارند به اینترنت سرازیر شده که به جای ویدیو کاربران را به برنامه‌ی اسب تروژان آلوده کننده‌ی رایانه‌ها هدایت می‌کنند.  
 

امنیت اطلاعات

 مایکروسافت نرم افزار امنیتی رایگان عرضه می کند

شرکت مایکروسافت با ایجاد تغییر در استراتژ‌ی‌های خود در زمینه عرضه برنامه‌های ضدویروس برای کامپیوترهای شخصی، در نظر دارد با پایان دادن به عرضه بسته‌های امنیتی پولی، نرم‌افزارهای رایگان را در اختیار کاربران بگذارد.

نخستین نرم‌افزار مایکروسافت در این زمینه که Morro نام گرفته و از نیمه دوم سال 2009 میلادی عرضه می‌شود، کامپیوتر کاربران را در مقابل ویروس‌ها، برنامه‌های جاسوسی، روتکیت‌ها و تروجان‌ها ایمن می‌کند.

شرکت مایکروسافت قصد دارد با ورود نرم‌افزار Morro، فروش سرویس Windows Live OneCare را متوقف کند، البته باید توجه داشت که این دو نرم‌افزار امنیتی با یکدیگر برابر نیستند.

نرم‌افزار امنیتی Morro بخش‌های غیرامنیتی OneCare نظیر سیستم اشتراک چاپگر و سیستم خودکارسازی کامپیوترهای شخصی برای روشن شدن را شامل نمی‌شود.
 

به هر حال باید توجه داشت که نرم‌افزار امنیتی Morro بخش‌های کمتری را نسبت به نرم‌افزارهای پولی مایکروسافت شامل می‌شود و بر این اساس، برای کامپیوترهای کم‌سرعت و سیستم‌های مبتنی بر پهنای باند کم مناسب است.

با توجه به اینکه هم‌اکنون بسیاری از کامپیوترهای شخصی در سراسر دنیا از نرم‌افزارهای ضدویروس استفاده نمی‌کنند، مایکروسافت تصمیم به عرضه نرم‌افزارهای امنیتی رایگان گرفته است.

"آمی بارزوکاس"(Amy Barzdukas) مدیر تولید مراکز Online Services و Windows Division در شرکت مایکروسافت گفت: «با توجه به اینکه کاربران نگرانی زیادی در مورد بدافزارها‌ ندارند، تعداد کاربرانی که نرم‌افزار امنیتی ندارند و یا نرم‌افزار خود را به‌روز نمی‌کنند، در کشورهای توسعه یافته 50 درصد افزایش یافته است. سرویسLive OneCare  برای بازارهای توسعه‌یافته با خطوط پهن‌باند تولید شده است . و بر این اساس به نیاز جمع زیادی از کاربران پاسخ نمی‌دهد».
  

منبع :http://news.parseek.com/Url/?id=2686905  

دنیای مجازی

شهرهای اینترنتی قرن 21

............................................

امروزه بحث توسعه شهرها به شبکه جهانى (اینترنت) نیز سرایت پیدا کرده است. شهرها و شهرک هاى جدیدى در فضاى مجازى ظاهر مى شوند که مصالح آنها از خشت و ملات دیجیتالى تشکیل شده اند. این شهر هاى الکترونیکى در زبان عامه با اصطلاح شهرهاى مجازى (Virtual Cities) شناخته مى شوند.

در هر لحظه هزاران نفر از مردم سراسر دنیا مشغول استفاده از این شهرهاى مجازى براى انجام کارهاى روزمره مثل خرید، استراحت و یا ملاقات دوستان هستند.شهرها به طور کلى مراکز جغرافیایى تجمع انسان ها و فعالیت ها و خدماتى است که توسط آنها انجام مى شود. به همین دلیل است که نحوه آرایش عناصر شهرى و شکل امروزى شهرنشینى براى مردم بسیار آشنا است. در نتیجه شهرهاى مجازى مى توانند مدل استعارى تمام اطلاعات و خدماتى باشند که در شهرهاى حقیقى وجود دارند. این شهرها کانون هاى الکترونیکى هستند که حتى انسان هاى ساکن محلات و ساختمان ها را نیز بر روى صفحه نمایش کامپیوتر شما به تصویر مى کشند.براى بررسى شهرهاى مجازى لازم است ابتدا به طبیعت آنها بپردازیم و سپس به سراغ نحوه ساخت و انواع سه بعدى آنها برویم. در نهایت نیز رویکردى به آینده این شهرها خواهیم داشت؛ زمانى که «شهرهاى مجازى- حقیقى» با ظاهرى کاملاً مشابه شهرها و ساختمان ها، ظرفیت ذخیره اطلاعات و از همه مهم تر احساس حقیقى شهرنشینى متولد خواهند شد.عبارت شهر مجازى براى توصیف اشکال گوناگون ذخیره و نمایش اطلاعات به کار مى رود. با این حال تفاوت هاى عمده اى میان انواع شهرهاى مجازى در اینترنت وجود دارد و مى توان آنها را به چهار گروه بزرگ تقسیم کرد.

ادامه مطلب ...

Gmail یا Google Mail؟

 Gmail یا Google Mail؟

در اروپا شما قادر نیستید به Gmail دسترسی داشته باشید. با وارد کردن آدرس www.gmail.com در مرورگر خود پیغامی را خواهید دید که کمی برایتان غیرمنتظره است و از شما خواسته شده است که بجای واژه Gmail از Google Mail استفاده کنید. حتی در صفحه Gmail هم اجازه لینک دادن به Google Mail داده نشده است. اینطور که بنظر می رسد، قوانین اروپا خیلی خشک است، مخصوصاً در قبال شرکت های امریکایی.

البته من شخصاً از آلمان سایت Gmail را چک کردم و این پیغام برای من نمایان شد؛

We can’t provide service under the Gmail name in Germany; we’re called Google Mail here instead.
If you’re traveling in Germany, you can access your mail at http://mail.google.com.
Oh, and we’d like to link the URL above, but we’re not allowed to do that either. Bummer.
For general information about Google, please visit www.google.com or www.google.de.

که لپ کلام اینست که برای استفاده از gmail باید به آدرس http://mail.google.com مراجعه کنید. شرکت گوگل عجزانه می گوید که ما اجازه استفاده از این نام را نداشته و حتی اجازه گذاشته لینک را در این صفحه نیز نداریم. به نظر می آید که گوگل از برای گرفتن اجازه می خواهد از افکار عمومی و نمایش ظالمانه بودن این محدودیت استفاده کند. البته گوگل برای استفاده از Gmail در 

 خارج از اروپا مشکلی ندارد. 

 

اما داستان از کجا شروع شد. شرکت تجاری با نام تجاری G-mail در کل اروپا ثبت شده است. زمانیکه شرکت گوگل سرویس خود را ارائه داد، با شکایت شرکت G-Mail اروپایی مواجه شد. شرکت گوگل حتی مبلغ $۲۵۰,۰۰۰ را برای خرید نام تجاری پیشنهاد داد ولی موافقت نشد.

گفته می شود که شرکت اروپایی سرویس ایمیلی نیز با نام gmail و به آدرس www.gmail.de نیز راه اندازی کرده است. به نظر می رسد که این مشکل به یکی از چالش های گوگل تبدیل شده است.

کنته قابل توجه اینست که گوگل دیگر از نام Gmail استفاده نمی کند و همجا با نام Google Mail سرویس پیغام الکترونیکی خود را معرفی می کند. البته برای گوگلی که توانسته است بازار تبلیغات آنلاین را قبضه کند این گونه سنگ اندازی ها در روند صعودی شرکت تاثیری نخواهد گذاشت. 

بر گرفته از سایت:http://www.cfoon.net/1387/04/03/cfoon:1030.html 

کتابداران حال و آینده (خود اتکایی)

همه  ما کتابدار باید قبول نماییم وارد عرصه جدیدی از ارائه خدمات و تحول در این رشته شده ایم و چه بخواهیم و چه نخواهیم این موج ما را در می نورد و در این تلاطم و عرصه باید بتوانیم فعالیت یا به قولی خودی نشان دهیم وگرنه از قافله عقب می مانیم یا در این دریای مواج اطلاعات و خدمات نوین غرق خواهیم شد. پس چه بهتر است هر زودتر بر دانش و تجارب خویش بیافزاییم و خود را از وابستگی به دیگران برهانیم .  

یکی از عرصه هایی که می توانم به جرات بگویم کتابداران عملا یا کمتر در آن تجربه عملی دارند و اگر مهارتی هست در همان عرصه نظرات صرف باقی مانده است و کمتر کسی کمتر به خود جرات می دهد وارد این عرصه شود مباحثی چون : شبکه ها و امنیت اطلاعات در آن است ، چگونه یک محیط مجازی یا لا قل کتابخانه الکترونیکی ایجاد نماییم و از اطلاعات و منابع اطلاعاتی خویش  در این  محیط مجازی و الکترونیکی محافظت نماییم .  

امروزه در کتابخانه دیگر از آن محیط صرف سنتی و قدیمی خبری نیست ما دیگر کمتر کتابخانه ای به ویژه کتابخانه های دانشگاهی و تخصصی را سراغ داریم که از وجود برگه دان و یا فهرست چاپی بهره ببرد حتی خدمات فنی همچون فهرست نویسی به صورت دستی و سنتی انجام نمی پذیرد  و فهرست نویسی به کمک رایانه و اینترنت انجام می پذیرد و جود انواع نرم افزارهای کتابداری خود گواه این مصداق است، کتابخانه ها به سمت رقومی و جهانی شدن گام بر می دارند. و کتابدارن نیز باید خویش را با این تحولات همگام نمایند و گرنه باید جای خویش را به افرادی دیگری همچون متخصصان رایانه بدهند.  

در ادامه اگر مجالی باشد بعضی از تجاربی عملی را که در حین کار هر کتابداری ممکن است در محیط جدید اطلاعاتی با آن مواجه شود، می آورم.** به امید روزی که محیط بحث کتابداری از این نظریات صرف بیرون بیاید و کتابدارن بتوانند وابستگی خویش را به دیگر متخصصان کمتر نمایند، چراکه هم بر ارزش کاری آنها افزوده می شود و هم  جایگاه شغلی آنان بهبود میابد. 

 

نوشته علی اکبر سرپرست 

 

 

  **  اگر دوستان کتابدار نیز تجارب عملی در این محیط دارند با ما در میان گذارند تا در وبلاگ قرار دهیم تا مورد استفاده همگان قرار گیرد.