هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

هزاره اطلاع رسانی..............( Information Mellinium)

این وبلاگ در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، الگوی سایبرنتیک و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی فعالیت می کند(وعلاقمند به فعالیت در رشته های مربوط مثل علوم رایانه٬ برنامه نویسی و...

کتابدار و هفته کتاب و...

کتابدار کیست؟

       می گویند وقتی دندان درد داری باید به دندانپزشک مراجعه کنی . می گویند برای علاج هر نوع درد٬ باید به متخصصش مشاوره و مراجعه کرد و همچنین برای آموزش و تربیت کودکان باید از معلم یاری گرفت. خلاصه اینکه برای هر کاری باید از متخصص آن کمک و یاری گرفت اما در اینجا یک سئوال پیش می آید و آن اینکه برای برای مشورت در زمینه انتخاب یک کتاب خوب٬(مجموعه سازی) اداره یک مجموعه کتاب(کتابخانه)٬ تنظیم کتابها(طبقه بندی) و غیره به سراغ چه کسی باید رفت؟

       متاسفانه در جامعه کنونی ما هرجا سخن از کتاب به میان می آید سخن از هر چیز ، هر کسی(حتی باقالی فروش )به میان می آید الا کتابدار. در هفته کتاب از ناشر٬ کتابخوان٬ معلم٬ استاد دانشگاه٬ سیاستمدار تا سبزی فروش گرفته در مورد کتاب و فواید کتاب سخن می رانند٬و در این میان تلویزیون ما هم به این کار بیشتر دامن می زند در برنامه های تلویزیون به سراغ ناشر٬ معلم و ... می روند از آن مصاحبه، گزارش و... تهیه می کنند اما در اینجا شخصیت و نامی به نام کتابدار گم شده است.

        خوب نباید هم گله کرد چرا که در جامعه ای که هنوز معنی کتاب را به درستی درک نکرده است باید هم  این گونه باشد چراکه اگر درد را به درستی تشخیص داد آنگاه برای درمان آن می توان به سراغ متخصص آن رفت.

        متاسفانه در زمینه مدیریت کتابخانه هم باید گفت که در مدیریت  کتابخانه ها از کودکان و آموزشی گرفته تا کتابخانه های تخصصی و دانشگاهی ٬ شاهد مدیریت غیر کتابدار یا مدیریت غیر حرفه ای ها هستیم در سطح بالا٬ کتابخانه دانشگاهی و تخصصی شاهد به کار گماردن مدیرانی برای کتابخانه هستیم که حتی با الفبای کتابخانه آشنا نیستند و فقط نان مدیریت آن را می خورند این در حالی است که در همان دانشگاه استادان کتابدار که برای این زمینه تربیت شده اند ٬ وجود دارند اما به کار گمارده نمی شوند و این جایی بسی تاسف و درنگ است.

     و بازهم جای تعجب است که روزی از روزهای سال به نام روز معلم ٬ روز پزشک٬ روز پرستار و.... است اما در این میان چون نام کتابدار مجهول الهویه است حتی با وجود هفته کتاب و کتابخوانی چنین روزی وجود ندارد. در حالیکه در اکثر کشورهای پیشرفته و حتی در کشورهایی مثل هند روزی به نام روز کتابدار وجود دارد.

به امید روزی که بدانیم کتابدار کیست  و از چه جایگاهی در جامعه ما برخوردار است و چه نقشی در فرهنگ کتابخوانی دارد.